No menu items!
More

    Zo ga je als ondernemer om met negatieve reacties

    Door Jim van Turnhout – In de wereld van het ondernemerschap is zichtbaarheid van cruciaal belang. Als ondernemer moet je moedig genoeg zijn om voor je mening en standpunt op te komen. Maar weet je wat? Dat betekent ook dat je te maken krijgt met negatieve reacties. Het is gewoon onvermijdelijk. En eerlijk gezegd, het raakt je. Het raakte mij jaren geleden ook heel diep. Wanneer ik een beetje zichtbaar begon te worden en enthousiast mijn gedachten en meningen deelde, kreeg ik veel positieve reacties, maar helaas ook wat negatieve reacties. Het leek alsof die ene negatieve opmerking al het positieve tenietdeed. Ik kroop in mijn hoofd en begon te twijfelen aan mezelf en mijn capaciteiten. “Ben ik dan wel goed genoeg?” “Hebben ze eigenlijk gelijk?” “Misschien had ik beter gewoon in loondienst kunnen blijven.” En zo ging het maar door, een eindeloze stroom van zelftwijfel en negatieve gedachten.

    Door de jaren heen heb ik geleerd om beter met negatieve reacties om te gaan. Ja, natuurlijk ben ik nog steeds mens en soms raakt het me nog steeds. Maar in de meeste gevallen denk ik gewoon: “Interessant dat iemand er zo over kan denken” en “Helaas hoort dit er nu eenmaal bij, maar ik geniet van wat ik doe en ik weet dat ik daar veel mensen mee help.” Het is een groeiproces geweest, maar ik heb geleerd om te blijven delen, bij mijn standpunt te blijven en mij veel minder te laten beïnvloeden door negatieve reacties.

    1. Relativeren en perspectief behouden. Het is zo ontzettend belangrijk om negatieve reacties in perspectief te plaatsen. Besef dat jouw mening en standpunt nooit iedereen zal aanspreken. Iedereen heeft het recht op een eigen mening, en soms botst die met die van jou. Het betekent niet dat je niet goed genoeg bent. Het betekent simpelweg dat niet iedereen jouw boodschap zal begrijpen of waarderen. In plaats van jezelf af te vragen of je wel goed genoeg bent, stel jezelf de vraag: Zegt deze reactie werkelijk iets over mijn waarde en kwaliteiten als ondernemer? Vaak is het antwoord een overtuigend nee. Richt je in plaats daarvan op de positieve feedback die je hebt ontvangen en de impact die je hebt gehad op degenen die jouw boodschap wel waardeerden.
    2. Leer van constructieve kritiek. Niet alle negatieve reacties zijn puur kritiek. Soms bevatten ze waardevolle inzichten en suggesties die je kunt gebruiken om jezelf en je bedrijf te verbeteren. Het vergt wat oefening, maar probeer de emotionele lading uit de reactie te filteren en kijk naar de kern van de boodschap. Zit er een legitieme zorg of suggestie achter de woorden?
    3. Bouw een ondersteunend netwerk op. Het hebben van een ondersteunend netwerk is van onschatbare waarde wanneer je geconfronteerd wordt met negatieve reacties. Zoek gelijkgestemde ondernemers of collega’s die begrijpen wat je doormaakt. Deel je ervaringen met hen en leer hoe zij omgaan met kritiek. Niet alleen kunnen ze je geruststellen en een luisterend oor bieden, maar ze kunnen je ook waardevol advies geven over hoe je met negativiteit om kunt gaan. Je staat er niet alleen voor. Samen kun je elkaar sterker maken en elkaar steunen in de uitdagingen van het ondernemerschap.

    Jim zijn passie is het helpen van andere ondernemers. In eerste instantie richtte hij zich voornamelijk op startende ondernemers met advies en het schrijven van ondernemingsplannen. Door de jaren heen heeft hij honderden ondernemingsplannen en financiële plannen geschreven en gezien, en een groot aantal ondernemers mogen ondersteunen.

    Het viel hem op dat veel ondernemers moeite hebben met hun financiën, er weinig aandacht aan besteden of een verstoorde relatie hebben met geld. Hij besefte dat het delen van zijn kennis over geld met ondernemers, zodat zij een financieel gezond bedrijf kunnen opbouwen en behouden, het mooiste is wat hij kan doen.

    Jim wil je graag helpen met het krijgen van grip op je cijfers, zodat jij jouw financieel gezonde droombedrijf kunt bouwen. Een droombedrijf is iets dat hij iedere ondernemer van harte gunt.

    Bezoek de website van Jim

    Bezoek Jim op LinkedIn

    Latest articles

    Related articles

    Geef een reactie

    %d bloggers liken dit: