Ooit startte je enthousiast met een eerste order bij een nieuwe klant. Door wederzijdse
tevredenheid werd de samenwerking voortgezet en kreeg je over een langdurige periode
omzet binnen. Maar dan valt de omzet ineens terug en verlies je het contact met de klant. In
deze bijdrage vertelt Herman Meijer van ORAVI ons meer over de oorzaken en wat je kunt
doen.
De oorzaken van klantverlies
Op den duur verliest ieder bedrijf klanten. Bedrijven die klant bij je zijn sluiten, worden overgenomen, verhuizen of gaan failliet. Ook fusies en reorganisaties kunnen ertoe leiden dat een bedrijf de samenwerking afkapt. Gemiddeld gaat 9% van elk klantenbestand op termijn om deze redenen verloren. Daar heb je als ondernemer eigenlijk geen enkele invloed op.
Klachten
Gemiddeld gaat 14% van het klantenbestand verloren door een slechte afhandeling van klachten of het niet onderkennen van deze klachten. En dát heb je wél in eigen hand.
Waar is mijn klant gebleven?
Op een vrij eenvoudige en voordelige wijze kan je op z’n minst contact opnemen met deze inmiddels ‘verloren’ klanten: een telefonische ronde, gehouden door de verkoopbinnendienst; een gerichte mailing met telefonische opvolging; een creatieve marketingactiviteit die de nog bestaande adressen weer in beweging zet. Bedrijven die doelbewust hun klantenbestand bijwerken kunnen onderschrijven dat zij hier vaak nieuwe en extra omzet uithalen. Dit is zeker handig in de huidige tijd, waarin het ondernemers allemaal niet meer zomaar voor de wind gaat.
Over Herman Meijer
Herman Meijer is trainer, coach, spreker, presentator, columnist, auteur en organisator van workshops en commerciële congressen. Hij heeft zeer ruime ervaring in sales- en directiefuncties binnen zowel het nationale als het internationale bedrijfsleven. In 1992 startte Herman met verkoop/management- en communicatietrainingen. Met zijn bedrijf ORAVI Salestraining & Coaching helpt hij mensen en bedrijven om morgen beter te zijn dan vandaag.