Als ondernemer, CEO of directeur heb je vaak meerdere petten tegelijk op. Zo ben je Financieel manager, social media tijger en Chef Marketing & Sales. Om in deze snel veranderende wereld mee te blijven bewegen, is het noodzakelijk om regelmatig van buiten naar binnen te kijken en trends en ontwikkelingen te integreren in jouw bedrijfsstrategie. De oplossing? ChatGPT. Maar hoe doe je dit? In deze bijdrage vertelt Lizzy Prins van High Potential Factory en Growth Consultancy ons meer.
Wat is ChatGPT?
GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer. Eenvoudig gezegd betekent dit dat ChatGPT een taalmodel is dat teksten genereert.
Het mysterie onthuld: het geheime wapen van ChatGPT’s input
Het geheim van ChatGPT zit ‘m in de input. Alles draait om de juiste prompts. De juiste prompts (input) zijn namelijk cruciaal voor wat er aan de achterkant uitkomt. Helaas slaan veel gebruikers deze stap over en flansen snel wat in elkaar, met matige resultaten tot gevolg.
Wil je het maximale uit ChatGPT halen? Beschouw ChatGPT dan als een mens. Oké, dit klinkt misschien een beetje gek, maar het zit zo: Op het moment dat je ChatGPT als een mens gaat behandelen, dan ontstaat er iets magisch – dan ga je namelijk als vanzelf betere vragen en verzoeken invoeren in ChatGPT.
Bonustip: Vraag de assistent dan om een goede prompt voor je te schrijven.
Hoe je dat doet? Dat lees je hieronder.
- Voer een simpele, algemene prompt in;
- Vraag ChatGPT om de prompt te verbeteren (voeg eventueel nog extra details en meer info over de context en de gewenste uitkomst toe);
- Vraag ChatGPT om de nieuwe prompt uit te voeren.
Innovatie in conversatie: ChatGPT als strategisch sparringspartner
ChatGPT is niet alleen een handig hulpmiddel voor het beantwoorden van vragen, maar kan ook ingezet worden als krachtig hulpmiddel bij strategische vraagstukken.
Benieuwd hoe je ChatGPT hiervoor kunt gebruiken? Hieronder vind je enkele voorbeelden van prompts die door ChatGPT zelf gegenereerd zijn op basis van de prompt: “Je hebt de rol van strategisch sparringspartner voor mij als [ondernemer, CEO of directeur van een [Bijvoorbeeld consultancy bedrijf]. ChatGPT. Wat zijn goede voorbeeld prompts die ik jou, ChatGPT, kan stellen?”
Enkele voorbeeldprompts
Trends
- Welke trends zie jij momenteel in de wereld (of branche X of vakgebied X) en hoe kunnen we daar als organisatie op inspelen?
- Wat zijn de belangrijkste technologische trends en ontwikkelingen en hoe kan ik deze het beste benutten?
- Welke trends op de arbeidsmarkt hebben de grootste impact op onze organisatie en hoe kunnen we hier het beste op anticiperen?
Strategie
- Hoe kunnen wij ons positioneren en onderscheiden in [branche X of vakgebied X] ten opzichte van de concurrentie?
- Hoe kunnen we ons merk versterken en een consistente merkbeleving creëren voor onze doelgroep
- Is het zinvol om ons productaanbod of dienstenportfolio uit te breiden, en zo ja, wat zijn de beste benaderingen hiervoor
Innovatie
- Welke opkomende technologieën kunnen relevant zijn voor ons bedrijf en hoe kunnen we ze benutten om te innoveren?
- Wat zijn de beste praktijken voor het identificeren van nieuwe kansen en het genereren van innovatieve ideeën?
Diepgaande conversaties met ChatGPT: de kracht van interactieve chatfunctionaliteit
Eén van de grootste pluspunten van ChatGPT is de chatfunctionaliteit. Dit maakt dat je echt in gesprek kunt gaan met deze slimme tool en naarmate er meer diepgang komt in de gesprekken, wordt de output steeds beter.
Dit zegt ChatGPT er zelf over:

ChatGPT: de evolutie van samenwerking tussen menselijke intelligentie en technologische voortgang
ChatGPT is er niet om taken simpelweg te automatiseren, maar juist om mensen te helpen en te ondersteunen bij het uitvoeren van hun taken. Het is belangrijk om de output van ChatGPT niet klakkeloos over te nemen. Zie de output van ChatGPT als een waardevolle eerste stap, welke je als basis kunt gebruiken en maak er vervolgens je eigen ding van. Zo haal je het beste uit ChatGPT!
Over Lizzy Prins
Met meer dan 10 jaar aan ervaring in executive en senior Human Resource Development posities en MT Lid, aangevuld met expertise in organisatieontwikkeling, verandermanagement en een Master in Management, Culture and Change, heeft Lizzy een rugzak vol kennis en ervaring die ze met veel enthousiasme inzet. Ze heeft ervaring in verschillende branches en haar passie voor leren en ontwikkeling zorgt ervoor dat ze altijd op zoek is naar manieren om te groeien en te verbeteren.
Inmiddels begeleidt en adviseert ze al ruim twee jaar dienstverleners en kennisondernemers. Volgens Lizzy is het elke keer weer een geweldige ervaring om getuige te zijn van hun groei en succes. Ze is altijd op zoek naar nieuwe manieren om haar klanten te helpen bij het bereiken van hun doelen en het behalen van nog meer succes. Ze blijft haar expertise en kennis uitbreiden, zodat ze altijd de best mogelijke ondersteuning kan bieden.
