Door Creative Agency S!GNA – Als je met kop en schouders boven de markt wilt uitstijgen, is een ijzersterke omnichannel marketing een must. Omnichannel marketing gaat verder dan alleen het combineren van meerdere marketingkanalen. De branding en alle mogelijke communicatievormen op alle platforms en kanalen, zowel online als offline, moeten hierbij naadloos en consistent aan elkaar verbonden zijn.
Omnichannel overstijgt de marketingafdeling
Het gaat ook niet alleen meer over touchpoints met (potentiële) klanten. Dat is een fout die veel bedrijven nog steeds maken. Het kan ook gaan om touchpoints met (potentiële) medewerkers, partners, merkambassadeurs of belangrijke stakeholders. Om die reden moet de werking van omnichannel door het hele bedrijf vloeien en in de strategie verworven zitten. Niet alleen marketing moet dit ademen, maar ook afdelingen als customer service, sales, inkoop, HR en ga zo maar door.
De strategie die hierachter ligt moet wel ergens vandaan komen natuurlijk. En vaak zie je dat strategen en marketeers hierin samen optrekken om de grondbeginselen vast te leggen. Daarom leggen we de focus voor nu ook op marketing in de breedste zin van het woord. En de grootste uitdaging die bedrijven hierin hebben, gaat over het samenspel tussen online & offline marketing. Met name de vraag hoe je op beide facetten kunt fluoreren, zonder de aansluiting ertussen te vergeten. Laten we voor de beeldvorming starten met een periode waarin online marketing nog niet bestond.
Omnichannel marketing is net zo oud als marketing
Eigenlijk bestond dit vroeger ook al, in de internetloze tijden. Toen had je namelijk al talloze offline marketingkanalen, alleen bestond er nog geen digital marketing. Maar dat betekent niet dat de kanalen die er waren, niet naadloos op elkaar moesten aansluiten. En dat de content wel consistent moet zijn. Voor de beeldvorming een simpel voorbeeld. Als een premium biermerk kwaliteit hoog in het vaandel had staan en je zag in de krant een advertentie dat het de goedkoopste bierblikken uit de markt aanbood, stond je toch raar te kijken. En al helemaal als je vervolgens de supermarkt in liep en het was helemaal niet de goedkoopste.
De digitalisering heeft dit spel nog lastiger gemaakt
Toen het internet werd uitgevonden en al rap opgevolgd werd door social media, ging het enorm hard. Er was een grote shift aanwezig van offline marketing naar digital marketing. En opeens was het allemaal niet meer zo eenvoudig. Je had als merk namelijk zoveel podiums, dat je wel eens een foute noot kon zingen of erger nog: je vergat je eigen optreden. Er zijn meerdere signalen die aantonen dat jouw bedrijf nog niet klaar is voor omnichannel marketing.
Veel bedrijven zijn ook nog helemaal niet digital-ready
En dat zie je vaak aan de branding, die nog volledig gebaseerd is op offline marketing. Ik zie nog steeds bedrijven, die zelfs beweren dat ze een techbedrijf zijn binnen hun branche, met een ouderwetse branding. Drukke logo’s, enorme teksten, geen visie op het benaderen van Gen Z en al helemaal geen dynamische branding. Dat is zonde, want zo zul je op de digitale platformen volledig de plank mis blijven slaan.
En wat nog erger is, is dat er ook genoeg bedrijven zijn die überhaupt geen gebruik maken van digitale marketingmiddelen. “Het is een ouderwetse markt en we kennen alle klanten al, ik hoef maar te bellen”. Dat is echt heel tof, dat betekent dat sales heerlijk kan blijven jagen. Alleen zul je niet snel met de kop boven het maaiveld kunnen steken. Daarnaast loop je ook zeker wel toekomstige medewerkers of merkambassadeurs mis. De toekomst is dichterbij dan je denkt.
Terwijl andere bedrijven offline marketing helemaal vergeten zijn
En dat snap ik. Social media is goedkoop en laagdrempelig. Dat betekent echter niet dat je alleen maar de focus op digitaal moet leggen. De digitale wereld is namelijk wel redelijk druk bevolkt in de meeste sectoren. Dus represent zijn op een online commando is eigenlijk meer een hygiëne factor geworden. Uitblinken vraagt dus echt wel om meer dan dat.
Om te voorkomen dat de funnel dichtslibt en jouw merk als een haring in een ton zit, zul je verder moeten denken dan social media. En je raadt het al: dat kost vaak geld. Maar groei vraagt om investering. En juist de combi tussen online en offline maakt jouw marketing sterk.
De kracht zit hem in de mix tussen online en offline
Maar vergeet niet dat omnichannel marketing niet zomaar een mengelmoes is van online en offline kanalen. Het is een totaalpakket waarin de woorden naadloos en consistent heilig zijn. Dat betekent niet dat je niet mag differentiëren per kanaal. Maar dat betekent wel dat je moet werken vanuit een centrale merkidentiteit.
Daarnaast moet jouw merk wel klaar zijn om overal de show te stelen. Dat schreeuwt onder andere om een digital brand dat op social media uitblinkt. Maar je kunt nog veel verder gaan dan dat. Sonic branding is hier een mooi voorbeeld van, dat is een tune die gekoppeld is aan jouw merk. Denk hiervoor even aan de Douwe Egberts reclames.
Zonder omnichannel marketing blijf je stilstaan
En stilstaan is toch echt geen optie? Anders kun je beter nu stoppen met het lezen van dit artikel. En kun je prima blijven doorhobbelen zonder te investeren in omnichannel marketing. Het gaat erom dat je nu, maar ook richting de toekomst, stappen kunt blijven maken als bedrijf. En dat betekent niet perse een groei in omzet of klanten. Dat kan ook betekenen dat jouw bedrijf een heel legioen heeft aan merkambassadeurs, altijd de beste partnerships kan sluiten of dat de complete arbeidsmarkt staat te springen om bij jou te werken.
Met omnichannel marketing blijf je maar groeien
Een van de voordelen van omnichannel marketing is namelijk dat je meerdere doelen tegelijkertijd kunt bedienen. Zo kun je op tiktok Gen Z aanspreken met korte video’s met als doel om het eenvoudiger te maken om in de toekomst medewerkers aan te trekken. Deze content wijkt af van jouw eigen legendarische teksten op de billboards langs de snelweg. Die zijn namelijk voor naamsbekendheid binnen de werkende doelgroep. En via Linkedin probeer je met name nieuwe partnerships te werven. De strategie die hier ten grondslag ligt, moet altijd vastgelegd zijn. Anders krijg je verwarring en ga je fouten maken, zeker als je op meerdere fronten aanwezig bent.
En werk je maximaal aan merkherkenning
Die krijgt een flinke boost. De kracht van herhaling werkt gaat dan namelijk in werking. Stel je pakt de bus in de stad. Je ziet een sterke reclame bij het bushokje. Pakt je fiets en je ziet een zadelhoes op jouw zadel in dezelfde branding. Je parkeert bij een koffietentje, logt in op wi-fi en je ziet als je social media checkt dezelfde advertentie als het bushokje. Vervolgens kijk je opzij en zie je een flyer van hetzelfde merk. Dan kun je er volgens mij echt niet meer omheen. De overduidelijke voorwaarde is hier natuurlijk wel dat alle uitingen op elkaar uitgelijnd moeten worden. Zie het maar gewoon als 1 hele grote gevarieerde klantreis.
En kun je op meerdere manieren werken aan merkassociaties
Elk kanaal heeft namelijk iets unieks en kan op eigen wijze de juiste merkassociaties meegeven. Een sterke tune op de radio. Prachtige foto’s op Instagram. Rake teksten in vakbladen. Ludieke acties in een winkelcentrum. Het is een totaalpakket aan ervaring. Met als valkuil dat je meedoet om het meedoen. Overal een beetje meedoen kan er namelijk ook voor zorgen dat je verkeerde merkassociaties meegeeft. En dan sla je de plank zo giga hard mis. Denk daarom altijd vanuit de centrale merkidentiteit en baseer hier je keuzes op.
Zo kun je werken aan een ultieme merkbeleving
Want hoe mooi is het als je op alle mogelijke fronten het hoofdpodium pakt en de gouden medaille wint? Dan ga je nog een stap verder dan merkherkenning. Dan zorg je namelijk echt voor een merkbeleving waar mensen van gaan houden. Dan creëer je het gevoel jouw merk niet simpelweg overal is, maar ook echt altijd klaarstaat voor alle volgers en ambassadeurs van jouw merk. Denk hierbij wel altijd goed na over differentiatie. Een groot gevaar van veel podiums pakken is wel dat je overal dezelfde speech houdt. Zorgt dus voor veel variatie in de content. Het moet wel leuk blijven!
En nu jij nog. De tijd tikt namelijk hard door en elke minuut die je wacht, wordt er weer iets nieuws ontwikkeld. Als je nu niet instapt, doen jouw concurrenten het wel.
Over S!GNA
S!GNA is de creative agency voor merken die willen opvallen en groeien. Wij hebben alles in huis voor jouw merk: branding, campagnes en content.
