No menu items!
More

    Te weinig tijd als ondernemer? 3 Tips voor een hogere productiviteit

    Door Leroy Seijdel – Als ondernemer kun je nooit genoeg tijd hebben. Je hebt zoveel ideeën, plannen, taken en doelen die je wilt – of moet – uitwerken dat je vaak denkt te weinig tijd te hebben. Maar is dit ook zo? Of zit het ‘probleem’ nog een laagje dieper? En wat kun je wél doen om meer tijd te krijgen?

    Drukte werkt averechts

    Het is waarschijnlijk het meest genoemde excuus ooit: ‘’ik heb te weinig tijd’’. Toch ligt het niet aan de tijd. Iedereen heeft 24 uur in een dag zitten. En de één gaat hier heel goed mee om terwijl een ander het alleen maar druk heeft.

    Daarnaast werkt drukte juist averechts. Hoe drukker jij je voelt des te groter de kans is dat je fouten maakt. Je gaat ook meer dingen door elkaar heen halen en hebt minder focus. Allemaal dingen die je op de lange termijn een nóg drukker leven geven.

    Wat werkt wel? Een andere aanpak!

    Een gebrek aan tijd is een gebrek aan prioriteit. Als je alles wat je wilt doen even belangrijk maakt, wat is dan nog belangrijk? Welke prioriteiten heb je dan nog? Het antwoord is simpel: geen.

    Als je alles prioriteit maakt is er geen prioriteit meer. En te weinig tijd hebben is een logisch gevolg van een gebrek aan prioriteiten stellen. Dus hoe pak je dit aan? Hoe verbeter jij je huidige situatie? Wat werkt dan wel?

    Bereik een hogere productiviteit met deze 3 stappen

    Prioriteiten stellen betekent keuzes maken. Dreig je te weinig tijd te hebben? Ga terug naar de keukentafel. Pak pen en papier bij de hand en maak een overzicht van jouw doelen, plannen en taken. Vervolgens kun je aan de slag met de volgende 3 stappen.

    Stap 1: Leer elimineren

    Welke taken kun je – voor nu – elimineren? Welke taken kun je verwijderen? Wat is nu niet nodig? Als ondernemer is het belangrijk om te weten wat je moet doen. Het is echter minstens zo belangrijk om te weten wat je niet moet doen. Iets wat door veel ondernemers vergeten wordt.  

    Voor deze stap is het extreem belangrijk om de tijd voor jezelf te nemen. En rustig te kijken welke taken je allemaal te doen hebt. Als je kritisch gaat kijken naar al jouw taken, dan ga je merken dat bepaalde taken belangrijker zijn dan anderen.

    Dit is mede afhankelijk van jouw doelstellingen voor dit jaar. Je kunt niet tegelijkertijd een boek schrijven, reizen, marathons lopen en een krachtige marketingbrand ontwikkelen. Kies wat nu prioriteit heeft, balanceer je leefstijl en ga dat ook echt doen.

    Stap 2: Leer automatiseren

    Wat kan je automatiseren? Welke taken doe je continu opnieuw terwijl je dit simpeler en makkelijker kan doen? Van welke taken kan je een checklist maken?

    Na het elimineren kun je dingen gaan automatiseren. Hou hier rekening met de volgorde. Het is niet handig om eerst dingen te automatiseren voordat je ze zou elimineren. Dan ben je compleet onnodige taken aan het automatiseren. Zonde van jouw waardevolle tijd!

    Er zijn twee manieren om taken te automatiseren zodat jij meer tijd kunt overhouden. Ten eerste kun je systemen voor jou laten werken. Dit is de manier waar de meeste ondernemers aan denken bij het automatiseren van taken. Je kunt hierbij denken aan het inzetten van software.

    Ten tweede kun je ook je eigen gedrag automatiseren door te werken aan jouw gewoontes. Iets waar veel ondernemers veel minder tijd voor vrij maken, maar welke minstens zo belangrijk is als de eerste manier.

    Welke gewoontes zou jij graag willen hebben om productiever te kunnen werken? Zou jij minder vaak afgeleid willen worden door je mobiel? Meer pauzes willen nemen? Met minder stress willen werken? Allemaal dingen waar jij invloed op hebt en aan kunt werken!

    Stap 3: Leer delegeren

    Wat kun je delegeren? Waar liggen je grenzen? Hoe vaak zeg je nee tegen taken en plannen? Aan wie kun je bepaalde taken beter delegeren? In deze laatste stap weet je wat je niet wilt doen (geëlimineerd) en wat je niet hoeft uit te besteden (geautomatiseerd). Het is dus tijd om te kijken wat je nog kunt delegeren als je die ruimte hebt.

    Heb je die ruimte niet? Dan vind je hier de taken die je zelf wilt oppakken en uitvoeren. Heb je die ruimte wel? Dan is dit het moment om jezelf een aantal goede vragen te stellen. Moet jij echt alles wat er op jouw bordje ligt zelf uitvoeren? Of kun je bepaalde taken ook uitbesteden? Zou je vaker nee kunnen zeggen dan je nu doet?

    Bekijk de taken die nu nog over zijn en vraag jezelf af: moet ik dit doen of kan iemand anders dit ook doen? En als ik het doe, wat kan ik dan niet meer doen?

    Taken delegeren en uitbesteden vinden ondernemers vaak lastig om te doen. Toch is dit noodzakelijk als je extreem productief wilt worden. Maak er een gewoonte van om grenzen te stellen, vaker nee te zeggen en je zult zien dat dit veel goeds doet met jouw tijd en vrijheid!

    Maak er als ondernemer een gewoonte van om je tijd te optimaliseren

    Je zou als ondernemer altijd een deel van je tijd bewust bezig moeten zijn met het optimaliseren van je tijd. Vind jij dat je te weinig tijd hebt? Heb jij het ook vaak drukker dan je zou willen?

    Laat dit dan een wake-up call zijn. Leer elimineren, automatiseren en delegeren. Stel prioriteiten. Bewaak je grenzen. Zeg vaker nee. En leer stap voor stap om zoveel mogelijk van je tijd te besteden aan je allerbelangrijkste doelen.

    Meer tijd creëren mag dan simpel lijken. Het vergt ook veel tijd, geduld en discipline om dit op te bouwen. Wil jij stap voor stap ontdekken hoe je blijft doorzetten en volhouden op jouw doelen?

    Over Leroy Seijdel

    Leroy Seijdel is mindset coach, online ondernemer en de oprichter van de 1 Minuut Community. Het is zijn missie om mensen te inspireren hoe zij in kleine stappen hun mooiste doelen kunnen bereiken. Dit doet hij door middel van de 1 minuutstrategie. Leroy geeft onder ander advies over timemanagement en uitstelgedrag.

    Bezoek hier de website van Leroy

    Bezoek Leroy op LinkedIn

    Latest articles

    Related articles

    Geef een reactie

    %d bloggers liken dit: