Kennisleiders of thought leaders zijn personen of bedrijven die binnen een bepaald vakgebied worden gezien als autoriteit. Ze hebben een duidelijke visie en kunnen veel vertellen over hun niche en expertise.
Kennisleiders beïnvloeden anderen en worden vaak gezien als trendsetters door bedrijven uit hetzelfde vakgebied. Om echt op te vallen in je doelmarkt, is het interessant om jezelf te onderscheiden als kennisleider.
Kennisleiderschap als bron van informatie
Als consumenten hebben we behoefte aan inspiratie en sturing. Voordat we beginnen aan een (grote) aankoop, willen we eerst meer informatie opdoen. Wanneer we het internet afstruinen, komen we vaak al snel uit bij een bedrijf dat hoog in de zoekresultaten verschijnt. Heeft dit bedrijf veel volgers en lijkt dit bedrijf veel verstand van zaken te hebben? Dan is de kans groot we verder willen lezen en dus beïnvloedbaar zijn voor wat het bedrijf ons vertelt. Mochten we willen kopen, dan kopen we waarschijnlijk hier.
De voordelen van kennisleider zijn binnen business-to-business
Dit brengt ons bij het belangrijkste voordeel van kennisleider zijn: potentiële klanten komen naar jouw website of social mediapagina’s om informatie op te doen. Mochten ze je verhaal goed vinden, dan is de kans groot dat ze bij jou het product kopen of de dienst afnemen. Vooral binnen B2B zijn vertrouwen en autoriteit belangrijker dan productspecificaties. Binnen B2B zijn de aankoopbedragen vaak hoog en ook is het aankoopproces behoorlijk lang. Hierdoor kunnen klanten het overzicht kwijtraken en kiezen ze de meest betrouwbare partij om mee in zee te gaan. Zo lopen zij namelijk het minste risico. Zij kiezen dan voor een partij die kennisleiderschap uitstraalt; zij kiezen voor een kennisleider.
Wat moet je doen om kennisleider te worden?
Kennisleiderschap gaat vooral om het delen van kennis. Het regelmatig delen van blogs en bijdrages is erg effectief. Ga bij het schrijven van een blog vooral in op hetgeen waar je ideale klant het meest mee zit, zodat je deze echt kan helpen. Je blog moet eigenlijk draaien om de belangrijkste pijnpunten en het geven van handige tips over het vakgebied.
Om kennisleider te worden:
-Deel je regelmatig je visie
-Richt je alle activiteiten op een specifieke doelgroep
-Publiceer je informatieve content in de vorm van tips en advies
-Maak je content die ook uitnodigt om gedeeld te worden
Een bedrijf dat wordt gezien als kennisleider zal meer aandacht krijgen en uiteindelijk ook meer klanten aantrekken. Jezelf onderscheiden op expertise werkt namelijk veel beter dan de klant steeds vertellen waarom je zo goed bent.
Deel je geregeld interessante content waar je doelgroep ook echt iets aan heeft? Dan zal deze je steeds vaker gaan volgen en in toenemende mate openstaan voor wat je te vertellen hebt.
Word Kennispartner bij Kennisleiderschap.nl
Wil je beter opvallen binnen je markt en jezelf ontwikkelen richting een kennisleider? Word dan Kennispartner bij Kennisleiderschap.nl! Neem contact met ons op, dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.