In een volle markt strijden vele bedrijven om de aandacht van dezelfde klant. Om op te vallen en jezelf te onderscheiden van de concurrentie, moet je je bedrijf goed positioneren. In deze bijdrage leggen we je uit hoe je dit aanpakt.
Stel jezelf bij het uitdragen van je bedrijf de volgende vragen:
1. Wat maakt mijn bedrijf uniek?
Om op te vallen, moet je jezelf onderscheiden. In veel gevallen doe je dit al, maar communiceer je dit niet voldoende met de doelgroep. Dat er veel bedrijven actief zijn in je markt, betekent niet dat je precies hetzelfde doet als je concurrentie. Bij het opbouwen van je bedrijf is het belangrijk om na te gaan waarom mensen jouw bedrijf moeten kiezen. Bepaal je Unique Selling Points door je concurrenten te bestuderen en na te gaan hoe jij anders bent.
2. Wat wil mijn doelgroep (niet)?
Door reviews van concurrenten te lezen en onderzoek te doen naar het gedrag van je doelgroep kun je achterhalen wat je doelgroep wel en niet wil. Ga in gesprek met potentiële klanten en analyseer je marketingcampagnes om te zien wat wel en niet werkt.
3. Hoe kom ik erachter wat werkt?
Wanneer je de markt betreedt met als doel deze te veroveren, ontkom je er niet aan om wat te experimenteren. Vaak is het aantrekkelijk om te denken dat je de verkoopprijs van je product of dienst moet aanpassen, maar dit is zelden de reden dat je succes uitblijft. Vaak zit het hem in je uitingen en hoe je boodschappen aansluiten op je doelgroep. Experimenteer dus wat met verschillende afbeeldingen en teksten, zonder je merkidentiteit uit het oog te verliezen.
4. Hoe bouw ik mijn online aanwezigheid op?
Actief zijn op social media, een professionele uitstraling hebben en relevante content publiceren vormen de basis voor online succes. Mocht je beperkte tijd hebben, kies dan voor een specifiek soort content op een specifiek kanaal. Het is beter om een klein beetje goed te doen, dan heel veel matig te doen. Een sterke online aanwezigheid bouw je op door vertrouwen op te bouwen. Zorg dus dat je de beloftes die je doet ook nakomt.
5. Hoe zet ik een succesvolle marketingcampagne op?
Een gerichte marketingcampagne werkt beter dan een algemene marketingcampagne. De boodschap moet zijn aangepast aan specifieke doelgroepen om echt succes te hebben.